pghstochaj a écrit:
However, I recently noticed that the steering wheel makes a noise when turning, I assumed it is the rotational connector/clock spring/the internal parts of the steering wheel, for the cruise control buttons, the horn and the airbag. The noise is a quiet scratching or noticable sliding noise. Do you think that this could be the as a result of the noise?
This could be a valid reason because the steering wheel buttons communicate with the system via this rotational connector ... so if the electrical contact is not perfect at that level, it could lead to some extra impedance and a "resume function" not correctly performed .. the horn could also be affected (easy to crosscheck)
I rapidly went thru a french document dealing with the diagnostic procedure of the Laguna2. As far as speed control/cruise control is concerned, the Renault diagnostic tool should be able to detect some defects .. and most of the time this leads to "change selection button on the Dashbord" or "change steering wheel buttons" or "change rotational contactor" or change "connectors" in relation with the buttons
As the rotational connector is rather expensive, it could be interesting first to crosschek that electrical contacts are correct at button levels
Please note that the "Resume" function can be performed either by depressing "R" button or "+" button on the wheel ... so if the defect still appears whichever buttton is depressed, this could de facto eliminate a wheel button problem
I see you already know a lot about the way those functions are performed in Laguna2
2 control wires (BlAnc/ORange ... White/Orange) are those identified with blue connectors in the picture hereafter
consequence : if you suspect the rotational connector, just install a 300 or a 900 ohms resistor with a pushbutton on those 2 wires and when the problem occurs activate the pushbutton.
If Resume function is working again in this case : very likely the rotational connector is not correctly working and needs to be changed
pictures above are extracted from
https://www.planeterenault.com/forum/post391459.html#p391459
Mind : before doing that ... please disconnect the battery 30 minutes to avoid airbag ... to inflate
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Paul a dit "Cependant, j'ai remarqué récemment que le volant fait du bruit quand je tourne ; j'ai supposé que cela pourrait être du au contacteur tournant pour les boutons de contrôle de vitesse, le klaxon et l'airbag."
Cela pourrait êtreen effet une cause car un mauvais contact au niveau du contacteur tournant pourrait affecter l'impédance de la fonction "reprendre" .. et peut être aussi du klaxon (facile à tester)
J'ai parcouru rapidement un manuel de réparation. L'outil de diagnostic renault pourrait être à même de détecter un défaut du régulateur/limiteur ... le plus souvent ce manuel de réparation dit de changer le bouton du tableau de bord, un bouton du volant, le contacteur tournant ou un connecteur en lien avec un bouton. Bon, vu le prix d'un contacteur tournant, ça vaut sans doute la peine de traquer d'abord un faux contact éventuel sur un bouton
A noter que la fonction "reprendre" peut être rendue soit avec le bouton "R" soit avec le bouton "+" ... donc avec 2 boutons .. si le problème demeure avec l'un ou l'autre bouton enfoncé, cela élimine quasiment dans la pratique un problème de bouton de volant
Enfin je remarque de Paul a bien compris comment ça marche (cf. contacteur tournant qui alimente les boutons, le klaxon et l'airbag)
Bon en cas de doute sur le contacteur tournant, pour lever le doute, installer une résistance de 300 ou 900 ohms avec un bouton poussoir en parallèle sur les fils derrière le volant .. quand le problème survient, appuyer sur le poussoir.. si la fonction "reprendre" fonctionne dans ce cas là , on peut soupçonner fortement le contacteur tournant qui est à changer
Bye